Hoe gezond eten je een beter gevoel geeft

Gezond eten is belangrijk. Het helpt je om je beter te voelen en het geeft je immuunsysteem een boost. En dat hebben we nodig, nu meer dan ooit. 

Als je een chronische darmziekte hebt, weet je al langer dan vandaag hoe belangrijk voeding is. Maar een gezonde levensstijl is voor nog veel meer goed dan enkel voor je maag en darmen. 

Gezond eten voor een leven zonder klachten

In mijn leven speelt gezonde voeding al altijd een grote rol. Als kind ontdekte ik dat ik coeliakie had; ik ben dus glutenintolerant. Maar daar bleef het niet bij: op mijn 21ste kreeg ik de diagnose van de ziekte van Crohn. Het is voor mij een enorme zoektocht geweest met verschillende ziekenhuisopnames en operaties. Omdat ik graag wilde weten hoe belangrijk voeding nu eigenlijk is, besloot ik mij om te scholen tot diëtist. Sinds 2017 werk ik als zelfstandige diëtiste. 

 

Mentale boost

In mijn praktijk begeleid ik mensen naar een leven zonder klachten. Ook mensen die willen vermageren, zijn welkom. Maar bij mij volgen ze geen dieet. Ik leer ze een gezonde levensstijl aan. Gezond eten is het allerbelangrijkste als je wil afvallen en om een goed immuunsysteem op te bouwen, maar het is ook van belang voor je mentale gezondheid. Het hangt allemaal aan elkaar: als je je niet goed voelt, ga je meer eten en voel je je slechter. Maar als je gezond eet, val je af en zit je beter in je vel. En dan ben je ook mentaal beter. Als je je goed voelt, gaat alles net iets makkelijker.

 

Tips voor een gezonder leven

  • Ik merk dat veel mensen die nu van thuis uit werken hun ritme kwijt zijn. Ze staan later op, vergeten te ontbijten en snoepen meer. Zeker voor mensen met een darmziekte is dat geen goed idee. Ritme is belangrijk voor je lichaam. Probeer daarom je werkritme aan te houden, ook thuis. Sta elke dag op hetzelfde uur op en neem je drie hoofdmaaltijden altijd op hetzelfde uur. 
  • Probeer niet te snoepen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker als je darmklachten hebt, is het geen goed idee. Suiker geeft je even energie,  daarna krijg je een suikerdip. En die is slecht voor je darmen. Zoek je een gezond tussendoortje? Probeer deze wafeltjes eens. Of deze lekkere smoothie. Al is mijn favoriete tussendoortje toch wel een heerlijke havermoutcrumble
  • Geen tijd of geen zin om te koken? Kies dan voor yoghurt of een stuk fruit als snack. Laat ongezonde koeken in de winkelrekken liggen en haal gezonde alternatieven in huis. Geloof me: aardbeien smaken écht als snoepjes! Ik maak bijvoorbeeld elke ochtend fruitsla en zet dat in de koelkast. Als ik een ‘goestingske’ heb, passeer ik langs de koelkast en neem ik wat fruitsla. Heerlijk! 

Deel deze pagina

Nathalie over ...


Nathalie is een diëtiste met de ziekte van Crohn